Nierzadko logo jest przez dopiero raczkujące w branży firmy kompletnie pomijane, a przedsiębiorcy uznają, że do sukcesu rynkowego ich świeżo upieczonego biznesu nie potrzeba wcale znaku markowego. Nic bardziej mylnego! Nie da się ukryć, że w dzisiejszych czasach, kiedy rola marketingu jest tak duża, każdy podmiot bez wyjątku – czy to ten prężnie i dynamicznie prosperujący od lat, czy też ten dopiero powstający – obowiązkowo muszą się stosownie wyróżniać. Logo jest zatem w tej materii nieodzownym elementem identyfikacji wizualnej. Skądś się bowiem wzięło popularne powiedzenie „jak Cię widzą, tak Cię piszą”. Jakie powinno być logo, aby przyciągało odbiorców? Sprawdź poniżej.
Nieprzeciętność i zgodność z działalnością
Pojęcie logo z marketingowego punktu widzenia odnosi się do dwóch części składowych, a mianowicie do nazwy firmowej oraz znaku firmowego czyli po prostu logotypu. Nie da się ukryć, że w malutkiej ikonce ciężko jest zawrzeć graficzne dzieło sztuki, które ściągałoby zainteresowanych, ale warto mimo wszystko nie bagatelizować konieczności zainwestowania w tę część naszej marki. I tak, jak najbardziej przyznajemy, że nie ma marki bez logo i odwrotnie. Są to niewątpliwie dwa elementy, które pozostają ze sobą w ścisłej symbiozie i pod żadnym pozorem nie powinniśmy oszczędzać na logotypie. W końcu jest to nasz symbol, a nawet warto byłoby wyjść nieco dalej z wnioskami, twierdząc, iż jest to po prostu nasza wizytówka. Z tych powodów zaleca się gruntowne rozważenie wszelkich za i przeciw wiążących się z wyborem konkretnego projektu logo. Specjaliści z dziedziny szeroko rozumianego marketingu wskazują odwiecznie na dwie podstawowe zasady, którymi należy kierować się, tworząc logotyp – po pierwsze ma on być unikatowy lecz i zarazem oryginalny, a po drugie powinien nawiązywać do tego, czym zajmuje się firma. Niemal połowa społeczeństwa to wzrokowcy, więc zakładając, że przypadkowo dobierzemy logo, które kompletnie nie będzie miało nic wspólnego z naszą działalnością, poniekąd wprowadzamy potencjalną grupę targetową w błąd. Sugerujmy się zatem prostymi wskazówkami ekspertów – logotyp ma od razu, na pierwszy rzut oka podpowiadać, w czym może specjalizować się reklamowany przez niego podmiot. Dobrym wariantem jest także zainspirowanie się nazwą firmy – w ten sposób wykażemy spójność i jedność, co pozytywnie będzie świadczyło o naszej marce oraz prezentowało nas jako profesjonalistów.
Nigdzie indziej
Wyżej wspomnieliśmy już o tym, że logo firmy musi być niepowtarzalne i jak najbardziej jest to niepodważalne. Nie możemy nikogo kopiować, ani przywłaszczać sobie już istniejących znaków graficznych. Unikalność w kwestii projektowania naszego logotypu to zdecydowana podstawa. Wręcz wypada nawet sprawdzić, czy aby na pewno to, co na my wpadliśmy już kiedyś nie zostało zrealizowane przez kogoś innego. Często nieświadomie popełnia się plagiat i warto wiedzieć, że logo to także dzieło, więc i ono może zostać uznane za kopię. Pamiętajmy, że przyjęcie cudzego wizerunku firmowego nie sprawi, że staniemy się dużo bardziej rozpoznawalni i dobrze wystartujemy na rynku! Jeżeli zyskamy pewność, że nasz design logo nie powtórzył się nigdzie indziej, możemy przejść do analizy powstającego projektu pod kątem jego przejrzystości – to kolejna z niezwykle ważnych cech właściwego znaku markowego. Logo ma być ciekawe, estetyczne, lecz nie oznacza to, że ma być zawiłe, skomplikowane i nieczytelne. Bardziej sobie takim zabiegiem „utrudnienia” odbioru logotypu zaszkodzimy, aniżeli wzbudzimy zaciekawienie odbiorców. Kluczowe jest także zweryfikowanie, jak logo będzie wyglądało na materiałach promocyjnych. To, że aktualnie nie posiadamy żadnych reklamowych ulotek czy folderów oraz katalogów, nie oznacza, iż w przyszłości tego nie nabędziemy. W końcu każda rozwijająca się firma prędzej czy później sięga po tego typu marketingowe narzędzia, dlatego warto mieć sto procent pewności, że nasze logo po wydrukowaniu czy wstawieniu w banner bądź plakat nie będzie nieładnie zdeformowane czy niewyraźne lub rozmazane.
Zakasać rękawy albo skusić się na pomoc
Sposobów na stworzenie logotypu firmowego jest obecnie wiele, bowiem można zarówno podjąć trud i samodzielnie wykonać znak graficzny w dostępnych w sieci, zupełnie darmowych programach zwanych kreatorami, ale także istnieje szeroki wachlarz profesjonalnych i doświadczonych firm specjalizujących się w tego rodzaju działalności, przykładem których może być chociażby znana marka Pirox. Niemniej jednak, bez względu na to, czy wybierasz opcję działania w pojedynkę, czy też wesprzesz się fachową wiedzą i umiejętnościami ekspertów, zawsze powinieneś mieć na uwadze fakt, że logo to nieodłączny element każdego podmiotu mającego funkcjonować dla celów komercyjnych.